• PhD Presentation

• Emna Sghaier
      "Comportement dynamique des rotors à très hautes vitesses en régime non-stationnaire - identification par le filtre de Kalman"
      Mardi 10 Mars 2020 - 14h - Amphithéâtre n°3 de Supméca Institut Supérieur de Mécanique de Paris - 3 rue Fernand Hainaut - 93400 Saint-Ouen

• LaMCoS Presentations

• Apport de connaissances sur les facteurs impactant la performance des centrales solaires photovoltaïques
      Après un coup d’arrêt au développement de la croissance des installations solaires PV dans les années 2010, la filière est de nouveau en forte croissance. Les raisons en sont nombreuses : limitation des effets du dérèglement climatique, augmentation continue des performances, diminution drastique du prix des composants, …. Au delà de l’efficacité, ces systèmes doivent gagner en fiabilité. Cela passe par un apport de connaissances qui seront abordées durant cet exposé et visant à augmenter la précision sur la prévision du productible, d’identifier l’origine des écarts entre productible attendu et réel, d’être en mesure de détecter les facteurs impactant les performances  ou engendrant des défaillances et de développer des stratégies de maintenance préventive.
      Jeudi 27 Février 2020 - 13h00 - Sophie Germain - salle Bellecour / Terreaux

• Conference, Seminar, Poster-session (co-)organised by the LaMCoS

• Symposium “Experiments and Simulations Towards Understanding Tribology Across Length-Scales”
      The symposium “Experiments and Simulations Towards Understanding Tribology Across Length-Scales” at the MSE 2020 congress in Germany (Sept 22th-25th 2020) is organized in cooperation by Dr. Sylvie Descartes (Université de Lyon / INSA Lyon), Dr. Stefanie Hanke (Universität Duisburg-Essen), Dr. Christian Greiner (Karlsruhe Institut of Technology) und Dr. Steffen Brinckmann (Forschungszentrum Jülich).

Friction and wear decisively impact the lifetime and durability of many products from nanoelectro-mechanical systems to gears and engines. For instance, during sliding of metallic contacts mutated surface layers form on different length scales. These layers carry most further plastic deformation and largely determine friction and wear. The origin and evolution of these distinct subsurface layers as well as the other atomistic to macroscale mechanisms remain elusive. This knowledge however will allow for a strategic tailoring of tribologically loaded metals.

To achieve this goal, this symposium brings together simulation and experimental experts working on all lengths scales relevant to tribology. This analysis begins on a macroscopic tribometer scale, over the mesoscopic nanoindenter-, down to the atomistic AFM- and molecular dynamics-scale.

(Symposium F13 / Topic Functionnal Materials, Surfaces and Devices )
      du Mardi 22 Septembre 2020 au Vendredi 25 Septembre 2020 - Darmstadt, Allemagne

Find all our recruitement offers HERE